Inspiracje,  Kultura,  Miejsca

Wrocław – estetyczny i wolny od reklam

Ukojenie – to najlepsze słowo, jakie można odnieść spacerując po centrum Wrocławia. Z budynków znikają krzykliwe reklamy a dawne kamienice odzyskują swój blask. Nawet potentaci rynkowi McDonald’s i Starbucks zostali zmuszeni do zmiany kolorystyki swoich znaków firmowych. A jednak można..

Stolica Dolnego Śląska jest zachwycająca i to z wielu powodów. Władze miasta przywracają urok dawnych uliczek, kamienic i witryn sklepowych. Wrocław zmienia swoje oblicze nie tylko ze względu na wiele nowych inwestycji. Odwiedziłam je po 15 latach i zauważyłam wielkie przemiany. Podczas spaceru po centrum oczy znajdują wytchnienie, a uwagę można skupić na detalach architektonicznych, choćby małych figurach krasnoludków rozsianych po mieście. W nieoczekiwany sposób te małe postacie stały się wielką atrakcją Wrocławia, zwłaszcza dla najmłodszych turystów.

sklep_biedronkaDbałość o estetykę miasta można zauważyć na każdym kroku. Mnie najbardziej zaskoczył brak Empiku w kultowym miejscu przy pl. Kościuszki. Podczas studiów często tam zaglądałam. To było moje okno na świat, pełne pachnących książek i perfum. Dziś mieści się tam sklep Biedronka, ale jaka stonowana (nie mylić ze stonką)! Ze względu na zabytkowy charakter tej okolicy sklep musiał zmienić kolory swojego logo. To chyba jedyna taka w Polce biedronka – zupełnie nowa odmiana – o brązowych skrzydełkach w żółte kropki. Przyznam, że w takiej stylistyce, dyskretnie wtapia się w otoczenie.

hol_dworzecpkp_wroclawNajwiększe wrażenie zrobił na mnie jednak dworzec PKP Wrocław Główny. Wiem, że odtworzona kolorystyka obiektu na zewnątrz nie wszystkim się spodobała, ale wewnątrz jest niezwykle elegancko. W moich wspomnieniach było to miejsce tłoczne, zastawione małymi budkami handlowymi, zaśmiecone, zniszczone, pełne bezdomnych. Trzeba było włożyć sporo wysiłku, aby dostrzec dawną świetność obiektu. Kiedy niedawno przekroczyłam próg wyremontowanego dworca, powiało świeżością, czystością i luksusem. Wnętrze jest zachwycające. Czysty i przejrzysty hol zapiera dech w piersi. Stylowe kasy biletowe zostały zrekonstruowane po odkryciach dokonanych w 2010 r. Secesyjne, drewniane witryny kasowe zostały pieczołowicie odtworzone przez stolarzy. Nad nimi oraz nad wejściem głównym, ponownie zaświeciły neony.

stylowy_macdonaldsSale restauracyjne w holu głównym z pięknymi kasetonowymi sufitami, narzuciły swój styl największym graczom na rynku fast foodów i kawy. Ulokowały się tam m.in. McDonald’s, KFC, Starbucks, Coffee Heaven oraz Empik. Wystrój został dostosowany do historycznych wnętrz. Warto wejść do środka, aby na własne oczy przekonać się o ich uroku. Takiego eleganckiego McDonalda trudno szukać w całej Polsce, a może i na świecie. Co ciekawe, zmieniono nawet kolorystykę znaków firmowych. Wszystkie napisy w stonowanych kolorach sprawiają, że cały obiekt odzyskał swój dawny klimat. Co tu dużo mówić, po prostu pięknie. Dworzec kolejowy stał się jedną z wielkich atrakcji turystycznych Wrocławia. Patrząc z perspektywy Warszawy, gdzie teraz mieszkam, można tylko pomarzyć o takiej konsekwentnej pracy nad estetyką miasta. Jak widać można do tego włączyć najbogatsze firmy o zasięgu globalnym.

tekst i foto Elżbieta Sandecka-Pultowicz

Obejrzyj galerię –

 

Łatwiej lekko pisać, niż lekko przejść przez życie, ale razem jest znacznie łatwiej. Zapraszam więc do wspólnej podróży przez codzienność. Znajdziecie tu chwilę wytchnienia, dużą dawkę optymizmu i wiele inspiracji. Pokazuję jak wielką moc ma siła pozytywnego myślenia, a także jak dostrzegać efekty uboczne trudnych decyzji i niesprzyjających zdarzeń.

Leave a Reply