Blokada karty WKM a zawieszenie karty WKM – aktualizacja
Z powodu rosnącej liczby zakażeń koronawirusem warszawski Zarząd Transportu Miejskiego wprowadził możliwość zawieszenia karty WKM, z czego skorzystało w 2020 r. wielu warszawiaków. Coraz więcej osób odwiesza swoją kartę – szczegóły poniżej. Na bramkach pierwszej linii metra w Warszawie można też spotkać się z sytuacją, że nasza karta miejska zostanie zablokowana. Dzieje się to w sytuacji, kiedy zbyt krótko przytrzymamy kartę. Wszystkie zakodowane w niej dane znikają i wtedy stajemy się pasażerami na gapę. Rozwiązanie problemu jest banalnie proste, trzeba odbić kartę na stacji drugiej linii M2, nielogiczne prawda!?
Zawieszenie Warszawskiej Karty Miejskiej
Warszawski Transport Publiczny wprowadził w 2020 r. nowe lepsze rozwiązanie w celu zawieszenia biletu długookresowego w czasie rosnącej liczby przypadków zakażenia koronawirusem. Nie trzeba wychodzić z domu, ani wysyłać maili. Wystarczy wejść na specjalną stronę internetową podać numer Karty Miejskiej i przepisać wyświetlający się kod z obrazka.
Strona jest dostępna pod adresem https://zawieswkm.wtp.waw.pl/odwies
W ten sam sposób i na tej samej stronie można odwiesić Warszawską Kartę Miejską. Trzeba jednak pamiętać, że doliczenie czyli odzyskanie niewykorzystanego okresu (tj. liczby dni, kiedy nasz bilet był zawieszony) można dokonać wyłącznie podczas osobistej wizyty w Punkcie Obsługi Pasażera.
Natomiast jeśli ważność biletu skończyła się w czasie, gdy był on zawieszony, trzeba zakodować nowy bilet. Można to zrobić w dowolnym automacie – punkcie sprzedaży biletów WTP. Co ważne – niewykorzystany okres podczas zawieszenia nam nie przepadnie. Można go odzyskać i doliczyć do okresu obowiązywania nowego biletu, ale trzeba to również zrobić osobiście w Punkcie Obsługi Pasażera. Można tego dokonać w dowolnym terminie.
Ważne! Jeżeli posiadamy Kartę Warszawiaka lub Kartę Młodego Warszawiaka i zawiesiliśmy ją na dłuższy okres, trzeba zwrócić uwagę czy obowiązuje jeszcze termin ważności hologramu. Przedłużenia ważności e-hologramu należy dokonać do 30 września każdego roku i można to zrobić w biletomacie. Po tym terminie niestety całą procedurę trzeba zacząć od nowa, tzn. osobiście w Punkcie Obsługi Pasażera należy okazać pierwszą stronę rozliczenia podatkowego PIT oraz potwierdzenie jego nadania do Urzędu Skarbowego, a także złożyć nowy wniosek o przyznanie uprawnień do Karty Warszawiaka lub Karty Młodego Warszawiaka.
Ile razy można zawiesić Warszawską Kartę Miejską? Trzy razy w ciągu roku.
Można zawiesić ważność biletu trzy razy w ciągu roku kalendarzowego. Biletu nie można zawiesić na dzień lub dwa, musi to być co najmniej pięć kolejnych dni lub więcej. Bilet można odwiesić na dwa sposoby: kupując i aktywując kolejny bilet albo zgłaszając odwieszenie ważności biletu za pośrednictwem strony zawieswkm.wtp.waw.pl/odwies lub osobiście w dowolnym Punkcie Obsługi Pasażera ZTM. Należy jednak pamiętać, że odwieszenie ważności biletu za pośrednictwem platformy internetowej nie powoduje automatycznego przekodowania zawieszonej liczby dni na inny termin na spersonalizowanej Warszawskiej Karcie Miejskiej (lub innym nośniku zaakceptowanym przez ZTM). Taka operacja możliwa jest wyłącznie w dowolnym Punkcie Obsługi Pasażera ZTM.
Blokada karty WKM – zdarza się niespodziewanie
Ostatnio przytrafiła mi się niemiła niespodzianka. Pędząc po pracy do metra przyłożyłam torebkę, w której trzymam kartę miejską WKM i nagle bramka się zablokowała. Na słupku, gdzie zbliża się kartę, zapłonęło czerwone światło, a sygnał dodatkowo dawał znać, że coś jest nie w porządku. Podbiegłam do drugiej bramki i kolejnej – każda alarmowała problem.
Przyznam od razu, że w torebce w dwóch różnych kieszonkach noszę dwie karty: miejską WKM oraz osiedlową. Na czytniku wyświetlił mi się komunikat mówiący o tym, że nastąpiła próba użycia dwóch kart. Wiele, zwłaszcza pasażerek, trzyma w jednym miejscu kilka kart, dlatego ten artykuł w szczególności adresuję do pań.
Kocham takie chwile kiedy, zamiast do domu, musiałam skierować swoje kroki do punktu obsługi pasażera. Dobrze, że przynajmniej znajduje się on na mojej stacji tj. Metro Ratusz. Tak się jednak złożyło, że akurat były to ostatnie dni obowiązkowej aktywacji hologramów na Karcie Warszawiaka, więc pasażerów była co nie miara. Pierwsze okienko obsługiwał stażysta, który zwracał się z każdym pytaniem do starszych stażem koleżanek, wydłużając czas obsługi. Przy innym okienku wieloosobowa rodzina wyrabiała karty dla wszystkich członków rodziny, co trwało prawie godzinę. W trzecim, praktycznie ostatnim okienku, powoli posuwało się kolejkowe życie, dopóki pani nie opuściła swojego stanowiska na bliżej nieokreślony czas.
Tymczasem z każdą minutą kolejkowicze się ożywiali. Początkowo milczeli wbijając pusty wzrok w okienko, a z czasem zaczęli rozglądać się wokół, dostrzegać innych i dyskutować. Jak to zwykle bywa, wtedy człowiek dowie się najwięcej. Jedna z pań podzieliła się doświadczeniami z wyrobienia abonamentu parkingowego, do czego musiała przedłożyć akt małżeński (oboje z mężem jeżdżą samochodem, a abonament może objąć tylko auto zarejestrowane w stolicy) i złożyć wniosek podpisany osobiście przez dwoje małżonków. Wróciła po raz drugi do kolejki, bo po wypełnieniu na miejscu wniosku, musiała uzupełnić podpis męża. Kolejkowicze zdruzgotani jej opowieścią oraz urzędowym wglądem do danych personalnych, ze zrozumieniem przepuścili ją do okazania poprawnie wypełnionego wniosku.
Kolejkowicze zadrżeli kiedy dostrzegli inną klientkę w okienku, która okazywała akt notarialny i zapewne dowód rejestracyjny samochodu, co jest wymogiem przy wyrabianiu abonamentu mieszkańca upoważniającego do bezpłatnego parkowania w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego.
Do agonii wręcz doprowadzani są pasażerowie, którzy losowo (przy przedłużaniu w automacie ważności e-hologramu na Karcie Warszawiaka) muszą okazać PIT. Samo potwierdzenie złożenia takiego dokumentu nie wystarcza, należy okazać pierwszą stronę PIT, ale ze stemplem warszawskiego urzędu skarbowego poświadczającej rozliczenie podatku! Jeżeli rozliczaliśmy się elektronicznie musimy okazać urzędowe poświadczenia odbioru (UPO) wraz z pierwszą stroną zeznania podatkowego składanego drogą elektroniczną i uwaga – wygenerowanym numerem dokumentu zgodnym z identyfikatorem dokumentu UPO!
Przez godzinę przeszłam szybki kurs rozbudowanych i skomplikowanych czynności niezbędnych do wydania dokumentów przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie. Kiedy przyszła moja kolej, pani poinformowała mnie, że z niewiadomych przyczyn zdarzają się takie blokady kart, co wynikać może z szybkiego jej przystawienia do czytnika. Byłam przekonana, że pani za minutę odblokuje moją kartę i będzie po sprawie.
Blokada karty – instrukcja
Tymczasem uzyskałam informację, że są dwa wyjścia z sytuacji:
a) rozpocząć procedurę wyrobienia nowej karty co wiąże się ze złożeniem wniosku, zdjęcia, itp.
b) ekspresowa wersja tzn. podjechać do stacji drugiej linii metra M2 i przyłożyć kartę do czytnika.
Wydawało mi się to tak nielogiczne, że poprosiłam o powtórzenie instrukcji. Zapytałam też jak w drodze do tej stacji zachowałby się kontroler. Otóż wlepiłby mi mandat. I nawet potwierdzenie opłaty za 3-miesięczny bilet nie byłoby respektowane. Pani poinstruowała mnie, że podczas wypisywania ewentualnego mandatu muszę prosić kontrolera o wpisanie numeru karty (to cyfry w prawym górnym roku na stronie bez zdjęcia), co upoważni mnie do reklamacji w przeciągu 7 dni i anulowania mandatu. Po czym z uśmiechem wręczyła mi trzy wejściówki do metra wielokrotnego użycia.
No to pojechałam do najbliższej stacji linii metra M2, czyli Metro Świętokrzyska, wyciągnęłam swoją kartę miejską, czule przyłożyłam długo do czytnika, przeszłam przez bramkę, zawróciłam i już! Po problemie! Karta działała, a co najważniejsze, nie starłam się z kontrolerem. Bogatsza o nowe doświadczenia, wróciłam do domu z przeświadczeniem, że życie lubi zaskakiwać w najmniej oczekiwanym momencie. I być może musiałam to przeżyć, aby ustrzec Was przed podobnymi problemami i podzielić się swoimi przeżyciami.
Zanim wybierzecie się z jakąś sprawą do Punktu Obsługi Pasażerów wejdźcie na stronę Warszawskiego Transportu Publicznego i zapoznajcie się wcześniej ze wszystkimi wymogami, które są szczegółowo opisane. Będzie to wymagało od Was uważnego czytania ze zrozumieniem, ale może to pozwoli skutecznie załatwić sprawę za jednym razem.
Szerokiej drogi, pomimo wszystko!