Inspiracje,  Ludzie

Matura 2022 – jak było w roku ubiegłym?

Jako mama maturzystki jestem już po… Mija rok od wielkiej maturalnej nerwówki. W zasadzie dopiero teraz mogę na zimno przeanalizować wyniki ubiegłorocznych egzaminów. Rodzice często zostawiają te rozważania młodym ludziom, ale nie zaszkodzi mieć orientację w temacie. Będziecie partnerami w dyskusji, a może się również zdarzyć, że niezbędnym kołem ratunkowym.

Czy ubiegłoroczna matura była łatwa?

I tak, i nie. W ocenie maturzystów i nauczycieli matura podstawowa była nawet bardzo łatwa. Przypomnę, że w ubiegłym roku wprowadzono wiele zmian: zmniejszono wymagania przedmiotowe, zlikwidowano maturę ustną, zmniejszono liczbę zadań z matematyki, wprowadzono inne arkusze oraz zrezygnowano z obowiązku zdawania egzaminu z przynajmniej jednego przedmiotu na poziomie rozszerzonym.

EFEKTEM UBOCZNYM
pandemii było zmniejszenie wymagań maturalnych i ułatwienie zdania egzaminu na poziomie podstawowym

Powodem tych zmian była pandemia i długa nauka zdalna, która utrudniła przerobienie obowiązkowego programu nauczania. Jednak wykreślony przez ministerstwo materiał i tak pojawiał się w jakimś zakresie w innych obszarach, a więc te działania były mało efektywne. Jednym słowem, wcale nie ułatwiło to zdanie egzaminu, a je utrudniło, co łatwo można prześledzić analizując wyniki matur z przedmiotów rozszerzonych.

Pamiętam, że zarówno maturzyści, jak i nauczyciele określali ubiegłoroczne matury słowem: dziwne. Całkowicie złamano bowiem pewien szablon i schematy układania pytań oraz obszaru tematycznego, co zamiast pomóc (uczniowie ćwiczyli na starych szablonach), znacznie skomplikowało zdanie prawdziwej matury. Jak będzie w tym roku? Chyba nikt nie jest w stanie odpowiedzieć na to pytanie. O tym jak wspierać maturzystów pisałam TUTAJ: Matura 2022 – poradnik dla rodziców

Zdawalność z przedmiotów obowiązkowych

Możemy natomiast popatrzeć jakie wyniki maturzyści otrzymali w ubiegłym roku z przedmiotów podstawowych. W czołówce najlepszej zdawalności znalazły się: język francuski, hiszpański, włoski, a dalej język angielski i język polski na poziomie zdawalności 92,6%. Wyniki z matematyki, której nauczanie w formie nauki zdalnej było najtrudniej realizować, osiągnęły były na poziomie 79,1%.

Raport dotyczący wyników matur w 2021 r. znajduje się na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (https://cke.gov.pl/). Podaję link do raportu za 2021 r.: https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informacje_o_wynikach/2021/sprawozdanie/EM_Og%C3%B3lne_sprawozdanie_2021.pdf

Ogólna zdawalność z przedmiotów obowiązkowych osiągnęła poziom 74,5%, co pokazuje poniższa tabela:

Wyniki z przedmiotów rozszerzonych

Jeżeli maturzyści chcieli kontynuować naukę na uczelniach wyższych oczywistym jest, że matura podstawowa nie wystarcza i trzeba przystąpić do egzaminów z przedmiotów rozszerzonych. Jakich? To zależy od wybranego kierunku dalszej edukacji. A że nie do końca licealiście wiedzą na jakie studia uda się im dostać i wybierają kilka uczelni oraz kierunków, na maturze przystępują z reguły do egzaminów z jak największej liczby przedmiotów rozszerzonych. Odbywa się to na zasadzie: nigdy nie wiadomo czy nie przyda mi się to w przyszłości. Pamiętajmy, że wyniki maturalne są ważne do końca życia. I to jest dobra strategia.

Poniżej tabela pokazuje średnie wyniki z poszczególnych przedmiotów na poziomie podstawowym i na poziomie rozszerzonym w 2021 r. Wyniki z rozszerzeń były bardzo słabe, a najgorzej poszło z filozofii 29%, matematyki 31%, a także, biologii 33% i geografii 33%, chemii 35% i historii 37%. Język polski był na poziomie 49%.

Popatrzcie jeszcze na tę samą tabelę z wynikami matur w roku 2020 r. Pogromem była geografia, którą zdało średnio zaledwie 21% maturzystów. Bardzo dobrze poszła biologia na poziomie 43%, chemia 38% i filozofia 37%. Słabiej wypadła historia na poziomie 33%, matematyka to zaledwie 34%, a polski 57%.

To pokazuje, że o ile matura podstawowa rzeczywiście była banalna, to już rozszerzenia nastręczyły maturzystom sporo trudności.

Przecieki zawsze na ścianie wschodniej

W ubiegłym roku głośno było o przeciekach przed maturami z polskiego i matematyki, o czym pisał m.in. portal Wirtualna Polska (https://wiadomosci.wp.pl/matura-2021-z-problemami-cke-idzie-do-prokuratury-6636716055374752a ).

W dniu matury z języka polskiego, w wyszukiwarce Googla zaczęła trendować fraza „Lalka ambicja”. Słowa klucze wskazywały na mocne zainteresowanie ze strony mieszkańców Podlasia i Mazowsza.

W związku przekazywanymi do Centralnej Komisji Egzaminacyjnej informacjami dotyczącymi możliwego ujawnienia treści arkusza egzaminacyjnego z języka polskiego i matematyki na poziomie podstawowym, sprawę złożono do wyjaśnienia policji oraz prokuratury. I tak naprawdę na tym cała afera się zakończyła. Nie słyszałam, aby ktokolwiek poniósł za to konsekwencje. Przecieki bardzo ułatwiły zdanie matury licealistom z Podlasia, gdzie padł rekord na poziomie 81,5% zdawalności, co pokazuje z kolei poniższa tabela:

Jeszcze ciekawsze jest to, że tak samo działo się w 2020 r. o czym donosił m.in. RMF24 (https://www.rmf24.pl/raporty/raport-matura/2020/news-przeciek-na-maturze-2020-sledztwo-trwa-bez-zbednej-zwloki,nId,4838890#crp_state=1)

W woj. podlaskim zanotowano wzrost wyszukiwań w Google frazy „wesele elementy fantastyczne” czyli słów zbieżnych z tematem matury z polskiego na poziomie podstawowym. Zauważono także, że działo się tak tylko w woj. podlaskim i wtedy również dziwnym trafem sprawa się rozmyła.

Mam nadzieję, że powyższe informacje będą pomocne, a tegorocznym maturzystom życzę mocnych nerwów i połamania piór!

Łatwiej lekko pisać, niż lekko przejść przez życie, ale razem jest znacznie łatwiej. Zapraszam więc do wspólnej podróży przez codzienność. Znajdziecie tu chwilę wytchnienia, dużą dawkę optymizmu i wiele inspiracji. Pokazuję jak wielką moc ma siła pozytywnego myślenia, a także jak dostrzegać efekty uboczne trudnych decyzji i niesprzyjających zdarzeń.

Leave a Reply