Jak poprowadzić uroczystość?
Wystąpienia publiczne mogą śnić się nam po nocy jako koszmary. Jest jednak kilka sposobów na to, aby pokonać lęk i doskonale zaprezentować się przed szerszą publicznością. Oczywiście będzie to wymagało wcześniejszego przygotowania i małego treningu. Nieśmiałość jest dokuczliwa – co znam na własnym przykładzie – ale na pewno jest do przezwyciężenia. Jeżeli masz poprowadzić dużą uroczystość, albo apel szkolny, albo przemówić na rodzinnym spotkaniu – ten tekst jest dla Ciebie. 🙂
Przeprowadzenie uczestników uroczystości przez wszystkie punkty programu może wydawać się błahostką, dopóki nie przyjdzie nam samym stanąć przed mikrofonem w obecności wpatrzonych w nas ludzi. Konferansjer, mówca, lektor jest jak dobry kierowca, który pokonując nawet ostre zakręty, bezpiecznie dowiezie nas do celu. Jak więc przygotować się do występu? Przypomnijmy:
Dobry występ w 5 punktach:
- Dobrze wykorzystaj swoje „5 minut”. To dobry moment na zaistnienie, promocję i pozbycie się anonimowości.
- Napisz tekst, ustalając najdrobniejsze szczegóły – myślach odegraj całe wydarzenie, jak idziesz do mikrofonu, co masz na sobie, jak gestykulujesz, co się dzieje po kolei.
- Tekst przeczytaj głośno (obowiązkowo!) kilka razy, stojąc tak, jak to będzie podczas uroczystości.
- W swojej wyobraźni „przerób” najgorsze scenariusze – że wypadnie punkt programu, że ktoś się zatnie, że zaschnie ci w gardle.
- Już w trakcie mów wolno, spokojnie, z lekkim uśmiechem na ustach, patrz na gości, rób pauzy, plecy proste, głowa uniesiona. Reagujesz na to, co się dzieje – dyskretnie, ale bardzo czujnie.
Prawda, że proste? Dobry konferansjer potrafi uratować imprezę przed katastrofą, a organizatora przed kompromitacją. Słaby – rozłoży uroczystość i pozostawi niesmak u wszystkich. Dlatego wybór lektora, przeprowadzenie próby generalnej i dopięcie na ostatni guzik wszystkich elementów może w 95% gwarantować sukces. Z własnego doświadczenia wiem, że te 5% to rzeczy nieprzewidziane, które ZAWSZE zmieniają planowany przebieg spotkania. I na to również trzeba być przygotowanym. O czym w takim razie trzeba pamiętać?
Scenariusz ˅
To jeden z najważniejszych i niezbędnych elementów poprzedzających organizację każdego przedsięwzięcia i wystąpienia publicznego. Musimy wiedzieć gdzie, kiedy, z udziałem jakich gości, przy jakiej publiczności odbędzie się spotkanie, na którym mamy się zaprezentować. Oczywiście jego charakter będzie miał decydujący wpływ na nasz strój, makijaż, rodzaj dobieranych słów, czas przemawiania, rodzaj wypowiedzi. Nie zmienia to jednak faktu, że dobrze rozpisany scenariusz pozwoli uniknąć wpadek i nieprzewidzianych zdarzeń. Przy profesjonalnym podejściu nie ma mowy o tym, aby pójść na tzw. żywioł. Na to można sobie pozwolić na pikniku z przyjaciółmi. W każdej innej sytuacji rozpisanie poszczególnych punktów programu jest obowiązkowe. Nawet jeżeli wydaje się Wam, że impreza ma luźny, wesoły i lekki charakter zawsze jest poprzedzona ustalaniem wszystkich szczegółów, nawet przećwiczeniem żartów na scenie. Tu nie ma miejsca na spontaniczność, choć trzeba zrobić wszystko, aby takie wrażenie odniosła publiczność.
Miejsce uroczystości ˅
Ma ogromne znaczenie. Inaczej będzie wyglądała uroczystość organizowana wewnątrz budynku. Jesteśmy tu mniej narażeni na warunki pogodowe, które z kolei są stałym elementem podczas spotkania w plenerze. W zależności od pogody musimy przygotować się na deszcz, wiatr, słońce lub śnieg. Niezakłócony przebieg takiej imprezy wymaga pieczołowitych przygotowań.
Nagłośnienie/światła ˅
To również bardzo ważny element, bo jeśli nie będzie nas dobrze słychać, całe przedsięwzięcie szwankuje, a niekiedy całkowicie traci sens. Wyobrażacie sobie duży koncert bez dobrego nagłośnienia i widoczności muzyków. Tak samo jest, choćby z weselną przemową. Olśniewający efekt można uzyskać wyłącznie wtedy, kiedy wszyscy goście będą wyraźnie słyszeć i dobrze widzieć osobę zwracającą się z życzeniami do młodej pary.
Wygląd/wizerunek ˅
To najbardziej obszerny element, bo strój musi być dopasowany do okoliczności. Inaczej ubierzemy się na galę wręczenia Oskarów, inaczej na wręczenie dyplomów, inaczej na imprezę dla dzieci. Jest jednak wspólny mianownik tych wszystkich kreacji – elegancja i wytonowanie.
Nad wyglądem możemy spędzić cały dzień, nad wizerunkiem pracujemy całe życie.
Precedencja ˅
To element, który na zawsze może poróżnić i obrazić naszych gości. Kolejność witanych osób ustawia je w pewnej gradacji i pokazuje, kto cieszy się naszym największym szacunkiem. Podczas oficjalnych uroczystości państwowych porządek, w jakiej są witane osoby ma niezwykle istotne znaczenie. Są sztywne zasady obowiązujące w tym względzie, ale jak to w życiu bywa, pojawia się wiele wyjątków. Lista gości będzie zawsze inna w zależności od spotkania, a co najgorsze najbardziej aktualna na 5 minut przed rozpoczęciem.
Współpraca/pomocnicy ˅
Dobry występ to zazwyczaj efekt pracy większego zespołu, który zadba o nagłośnienie, światła, wygląd sali, itp. Potrzebujemy jednak osoby lub osób, które pomogą nam ustalić ostateczną listę gości, ustalą niezbędne szczegóły, skontrolują nasz wygląd, pomogą opanować stres, innymi słowy podtrzymają na duchu. Mając taką osobę w pobliżu na pewno poczujemy się lepiej, a w chwili nieprzewidzianych okoliczności pospieszy nam z pomocą.
Akcesoria ˅
Są przedmioty, które powinniśmy zawsze przy sobie posiadać. W zależności od wystąpienia będziemy potrzebowali laptopa, kartek, długopisu, zegarka, chusteczek higienicznych, butelki wody, zapasowych rajstop w przypadku kobiet i… amuletu jeżeli jest dla nas ważny i przynosi nam szczęście.
Stres ˅
Właściwie od tego powinnam rozpocząć. Napiszę uczciwie, że to również stały element każdej imprezy. W małej dawce jest niezbędny dla zachowania uwagi, zwłaszcza przy kilkugodzinnych uroczystościach. Pozwala trzymać nas w ryzach, wyostrza zmysły i zapewnia lepszą kondycję. Stres może być jednak paraliżujący, może nas całkowicie zablokować na początku imprezy, albo uniemożliwić prowadzenie spotkania. Jak pokonać taki stres? Ćwiczenia, próby, częstszy kontakt mikrofonem i publicznością. Jak przy każdym zdobywaniu nowej umiejętności niezbędne są małe kroki, odpowiednie nastawienie i dobry nauczyciel.
Próba generalna ˅
Niezbędna w każdych okolicznościach. Pozwala wyłowić niedociągnięcia, poprawić szczegóły, wymierzyć orientacyjny czas trwania imprezy, dać prowadzącemu ostatnią lekcję.
Sytuacje nieprzewidziane ˅
Jak już pisałam są nieuniknione. Pojawiają się podczas każdej imprezy, ale cała sztuka polega na tym, aby o nich publiczność nie miała świadomości. Imprezę może zepsuć na przykład awaria mikrofonów, albo zbyt długo przemawiający mówca, nagła ulewa (nawet jeśli jest zadaszenie), a także wydawałoby się zwykłe przejęzyczenie. Oczywiście należałoby rozdzielić sprawy zależne od organizatora i na które nie ma on żadnego wpływu, ale w praktyce impreza jest oceniana jako całość, więc to na inicjatorów spływa splendor lub kompromitacja. Prawidłowa interpretacja faktów, już po wszystkim, ma również ogromne znaczenie, dlatego dodam ostatni niezbędny element.
Wnioski ˅
Tego zazwyczaj brakuje organizatorom imprez, czyli rzeczowego podsumowania, co się udało a co poszło nie tak. Tylko w ten sposób, analizując dokładnie przebieg spotkania można w przyszłości wyeliminować ewentualne potknięcia, poprawić organizację, uzupełnić jakiś szczegół, który jednak dla całości miał znaczenie. To również doskonała okazja, aby podziękować sobie za współpracę, zaangażowanie i możliwość zdobycia nowych doświadczeń. To także dobry czas na taktowne zwrócenie uwagi tym, którzy się nie sprawdzili w 100%. Tak się składa, że w kwestii organizowania imprez oraz prowadzenia lektoratu potrzeba elastyczności, asertywności, ale też wprawy, co można zdobyć wyłącznie poprzez prowadzenie różnych spotkań.
Wymieniłam pokrótce wszystkie etapy składające się na udane wystąpienie publiczne, ale wiele z nich omówiłam powierzchownie. Na dobry występ składa się też: emisja głosu, oddech, postawa, mimika, gesty. Każdy element wymaga dokładniejszej analizy i rozwinięcia, a następnie przećwiczenia.
Jeżeli masz jakieś pytania lub potrzebujesz konsultacji – proszę napisz na dole w komentarzu pod artykułem lub na moją pocztę e-mail: ela@esandeckapultowicz.pl